Formålet med den danske folkeskole er bl.a. at forberede eleverne til videreuddannelse og give dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med den danske kultur og historie og give dem forståelse for andre lande og kulturer.

Der er ingen tvivl om, at de danske skoler gør det godt på mange områder, men ser man på de egenskaber, der VIRKELIG gør en forskel ude “i virkeligheden”, så undrer det mig, hvorfor de helt basale lektioner, vi ALLE har brug for i livet, de ikke er en del af det pensum, man lærer eleverne i skolen.

Nogen vil sige, at det ikke er skolens ansvar, men når mennesker ved, hvad de skal gøre, så får de mere succes... til glæde og gavn for både samfundet, landets økonomi, deres forståelse af andres kultur og ikke mindst dem selv. Her får du de fem lektioner, de burde ha’ lært dig i skolen:

1. Kommunikation
Alle mennesker kan kommunikere. Det er bare ikke al kommunikation, der virker. Alt for mange har lært, at de er, som de er. At de kommunikerer som de gør, og at hvis andre ikke kan forstå dem, er det ikke deres problem. Intet kunne være længere væk fra sandheden end det.

Alle mennesker tænker forskelligt, og det er nemmere at forstå og nå til enighed, hvis man kommunikerer til andre på DERES præmisser (og deres måde at tænke på), fremfor at gør det, man selv tror virker.

Bedre kommunikation skaber bedre forståelse, bedre relationer og færre misforståelser. Derfor burde alle lære i skolen, hvordan de kommunikerer.

2. Indlæring
Måske er det bare mig, men jeg forstår ikke, hvordan man år efter år kan sende tusindvis af elever til eksamen, uden at lære dem, hvordan de husker det, de har lært. Mange steder gennemgår man lektionerne med eleverne. De læser om det, de arbejder med det og så krydser man fingrene for, at noget af det hænger fast.

Alt dette er en naturlig del af det at lære. Udfordringen er bare, at alt for mange af eleverne ikke ved, hvordan de skal huske alt det, de har lært. Flere af dem tror, det er dem, der er noget galt med, hvis de ikke kan huske tingene udenad, men i virkeligheden mangler de bare nogle helt basale teknikker, der matcher deres personlighed og den måde, de tænker. Mange af eleverne ved ikke, hvad de skal gøre for at lave en god præsentation, der giver dem de høje karakter. Derfor bliver de usikre, klappen går ned og mange føler, de famler i blinde.

Efter at have undervist tusindvis af mennesker, kan jeg skrive under på, at de gode eller dårlige erfaringer eleverne har med sig fra deres skoletid, de bliver hængende hos mange af dem. Uanset om de er 20, 30, 40, 50 eller 60 år. Lærer vi børn, hvordan de lærer det, de skal lære, får de meget mere lyst til at lære mere. Det er der brug for i en verden, hvor udviklingen i øjeblikket suser afsted. Derfor burde indlæring vær en del af pensummet i alle landets skoler.

3. Målsætning
Mange mennesker ved godt, at selv om de sætter sig nogle mål, så er sandsynligheden for at de når dem ikke så stor. Ikke fordi det ikke kan lade sig gøre, men mere fordi de ikke ved, hvad det er, de skal gøre for at afklare deres mål, fastholde det, tro på det og være vedholdende, indtil de når mål.

Jo tidligere vi lærer det, jo nemmere og mere naturlig bliver det, at gøre det. I et samfund, hvor unge mennesker skal lave planer for deres fremtid, finde ud af hvad de vil arbejde med og (helst) ikke hoppe fra den ene uddannelse til den anden, vil det være helt natuligt, at de lærer, hvad det er, de gerne vil... og hvordan de opnår det.

Når de på et tidspunkt når dertil, hvor de skal til at tjene penge, så kommer de alligevel til at arbejde med mål og målsætning, så lad os klæde dem godt på fra starten af. Derfor burde målsætning være en hel naturlig del af det pensum, alle eleverne får med sig, når de går i skole.

4. Selvledelse
At nå sine mål kræver bl.a. selvdisciplin, vedholdenhed og nogle gange kræver det, at man bevæger sig uden for sin egen komfortzone, så man gør de ting, man ikke troede, man kunne gøre.

For de fleste mennesker er det svært at gøre det, hvis der ikke er nogen til at støtte dem. Det er svært for dem at lære det, hvis de ikke ved, hvordan de gør det. Disse egenskaber kommer ikke ved et trylleslag. De kommer, når vi lærer at lede os selv og når vi lærer at ændre vores tanker. Har vi nogen, der kan guide os, holde os fast og vise os vejen i en tidlig alder, er det nogle evner, vi får glæde af hele livet. Derfor burde selvledelse være én af de lektioner, man lærer i skolen.

5. Salg
Igennem mit liv har jeg mødt tusindvis af mennesker. Mange hader at sælge. De tror ikke, de kan sælge og de føler sig usle og anmassende, hvis de vil sælge noget til andre. Virkeligheden er bare den, at vi alle kommer til at beskæftige os med salg før eller siden.

Har du brug for et arbejde, skal du sælge dig selv til en kommende arbejdsgiver, ligesom du skal sælge dig selv, hvis du møder en potentielt kæreste. Når du er til en eksamen, når du opbygger dit netværk og hvis du vil socialisere med andre, kræver det, at de “køber” den du er og det du siger. Har du børn, så ved du allerede, at det af og til kan kræve en hel del at sælge dine idéer til dem.

Sagt på en anden måde: Salg er noget, vi alle har brug for. Det er det, der gør det muligt for os af få tag over hovedet og smør på brødet, og derfor burde det også vær en del af de lektioner, der bliver undervist i på skolerne.

Til toppen