De er der alle steder: Citaterne, teksterne, opslagene, billederne og videoerne, der indeholder små positive bekræftelser (eller affrimationer om du vil), der minder os om, hvad vi “burde” gør, og hvordan vi “burde” tænke. Spørgsmålet er bare, om de virker, eller om det hele i virkeligheden er fup og fidus...

Da jeg selv begyndte min egen personlige udvikling i slutningen af 20’erne, var en af de første ting, jeg lærte, at jeg skulle se mig selv i øjnene i et spejl og sige de ting, jeg gerne ville ha’ til at gå i opfyldelse.

I den efterfølgende periode af mit liv hang der, til stor morskab for både min familie og mine venner, en lang række sedler rundt omkring i min bolig, der skulle minde mig om, hvor det var, jeg var på vej hen i mit liv.

Jeg havde fået fortalt, at det ville virke. Men set i lyset af den latter, jeg modtog fra dem, der var i mine omkreds, og det faktum at det (måske) virkede nogen gange og andre gange slet ikke virkede, var jeg selv i tvivl.

Efter intens arbejde og udvikling af mange tusinde mennesker, nåede jeg en del år senere frem til, at de positive bekræftelser virker, men... der er en lang række forudsætninger, der SKAL være på plads, for at du får det ud af dem, du gerne vil.

 Opfylder du forudsætningerne, kan du roligt læne dig tilbage, imens hele verden går og smågriner, når de ser dine små positive sætninger rundt omkring.

Det du skal vide for at lykkes er...
Din hjerne er ikke skabt til at skabe resultater. Den er skabt til at bevæge sig i en retning. Samtidig sorterer din hjerne mange af de input fra, du får igennem dine sanser hver dag, fordi der så mange, at du ikke kan forholde sig bevidst til dem alle.

Det betyder, at hver gang du siger en positiv bekræftelse til dig selv, så prøver du at sende hjernen i en positiv retning. Når du gør det, så checker din hjerne lige, om det du siger, det nu også passer med den erfaring, du allerede har med dig i bagagen. Gør den det, får du grønt lys. Gør den ikke, så får du rødt lys, fordi hjernen tror, at det du siger, det ikke er sandt, fordi den har lagret nogle andre erfaringer, end det du siger i bekræftelsen.

For at få succes med de positive bekræftelser skal du...
1. Sørge for, at de er formuleret i nutid
2. Sørge for, at de er formuleret positivt
3. Sørge for, at du tror på, at det du siger (eller læser) er rigtigt

Hvis du f.eks. siger:

- Jeg er glad
- Jeg tiltrækker succes og kærlighed
- Jeg vinder

... så sender det hjernen i en positiv retning.

Det der er udfordringen er, at hvis du siger en bekræftelse, der ikke passer med de erfaringer, du har med dig, så kan det føles som om, at du lyver overfor dig selv, eller at du simpelthen ikke tror på det, du siger. Det fanger hjernen. Du får rødt lys, budskabet går ikke igennem og det får ikke den effekt, du gerne vil have det til. Du skal altså starte med at overbevise dig selv, for at du får de positive bekræftelser til at virke.

Heldigvis kan hjernen ikke skelne imellem virkelighed og fantasi. Det betyder, at hvis du lader som om, at det du siger, det er rigtigt, så vil den alligevel tro på det.

Det kan du gøre ved at:
1. Stoppe dine tanker når du har sagt bekræftelsen (så du ikke modarbejder dig selv)
2. Mærke følelsen i kroppen af de positive ting du siger/læser
3. Minde dig selv om situationer, hvor du allerede har gjort det, du siger i bekræftelsen
Hvis du gør det, giver hjernen dig grønt lys.

Gentagelser er vejen til succes
Gentager du den positive bekræftelse tre gang i træk både morgen, middag og aften, begynder du at flytte dit fokus, så du ender med at tro på, at du har/er/kan de ting, du går rundt og fortæller dig selv.

Hvis du gerne vil hænge dine positive bekræftelser op rundt omkring i din bolig (eller som baggrundsbillede på din telefon), skal du være opmærksom på, at hjernen langsomt begynde at sortere dem fra, hvis du ikke bevidst ser på dem dagligt og/eller læser dem. Derfor kan du med fordel bruge de positive bekræftelser som adgangskode på f.eks. din computer (eller andre steder), så du skriver, ser og læser dem igen og igen.

Her er nogle positive bekræftelser, du kan starte med:
- Jeg elsker mit liv
- Jeg har en dejlig krop
- Jeg er god til at motivere mig selv
- Jeg ved, hvad jeg ønsker mig
- Jeg er et dejligt menneske
- Jeg har en fantastisk dag i dag

God fornøjelse...

Til toppen