Igennem de sidste mange år har jeg gang på gang hørt spørgsmålene: "Hvordan ændrer jeg en vane?" og "Hvorfor gør jeg det ikke bare?". I starten mest fra mig selv og siden hen fra de mange mennesker og virksomheder, jeg har arbejdet professionelt med siden hen.

Kender du det der med, at du har nogle opgaver, som du burde lave, men af en eller anden årsag kommer du lige til at lave nogle overspringshandlinger, så du ikke får gjort det, du gerne vil?

Overspringshandlinger er helt naturlige og du er ikke alene, så bare giv slip på den dårlige samvittighed. Her får du sandheden om ALLE dine overspringshandlinger:

Mange mennesker tror, at det kræver årevis eller store anstrengelser, hvis de skal lære at styre deres egen sindstilstand, så de selv kan ændre deres eget humør. Det er dog et faktum, at både børn og skuespillere kan gå fra en sindstilstand til en anden - øjeblikkeligt... og det samme kan du!

Jeg kan huske, da jeg selv stødte på coaching for første gang i 1997. Dengang var der ingen, der vidste, at coaching ville blive så stort, som det blev. Men vi vidste, at et enkelt spørgsmål eller to, kan ændre en overbevisning - selv om personen, der har overbevisningen, har levet med den i mange år.

I sidste uge havde jeg en samtale med en kvinde, der gerne ville vide, hvordan hun kunne nå sine mål. Hun mente, at hun godt vidste, hvad hun skulle gøre for at nå sine mål, men af en eller anden årsag, kom hun ikke rigtigt i gang. Hun er ikke alene, og det er helt almindelig. Her får du 5 ting, der kan afholde dig fra at nå dine mål:

Jyllands Posten: Februar 2012.

I Jyllands-Postens artikel: Så hjernen fra og bliv bedre på jobbet, er jeg brugt som ekspert. Over halvanden side fortæller jeg, hvordan det er muligt at skabe en balance imellem fritid og arbejde. Hele artiklen kunne læses i Jyllands-Posten den 12. februar. Artiklen er ikke tilgængelig på avisens hjemmeside.

Anvendelse af ”som om” rammen, er en af de vigtigste og mest effektive teknikker, der bruges indenfor NLP, når der skal skabes positive forandringer. Her kan du læse, hvordan du selv kan anvende "som om" rammen til at løse problemer og til at nå nogle af de mål, som du måske endnu ikke har nået endnu.

Som det er beskrevet tidligere her på bloggen, er der flere ingredienser, der skal til, for at du kan være sikker på, at du når de mål, du sætter dig. En af de ting, der virker for rigtig mange mennesker, er at lave en handleplan, men... en handleplan er ikke bare en handleplan.

Der kan være mange årsager til, at du ikke når dine mål. Jeg har tidligere her på bloggen fortalt om de 10 hyppigeste årsager til, at du ikke når dine mål. I dette blogindlæg sætter jeg fokus på det, der indenfor coaching og NLP kaldes for “målet bag målet”. Det sker nemlig ofte, at de mål, vi mennesker har, egentlig ikke er det, vi ønsker os.

Mennesker er forskellige i den måde, de går efter deres mål på. Nogle engagerer sig i målsætning, og stræber efter at gøre det perfekt. Andre nægter at beskæftige sig med målsætningsprocesser. En tredje slags mennesker prøver konstant at optimere deres arbejdsindsats, mens en fjerde type hellere vil arbejde med de mål, som de umiddelbart tror, er de mest realistiske. Hvad gør du?

I mit sidste blogindlæg kunne du læse, hvordan du som (selv)leder kan finde dine inderste værdier. En af de meste anvendte værktøjer til at få et indblik i hvordan du prioritere dine værdier er livshjulet. Der kan nemlig være stor forskel på, hvad du tror, der er vigtigt for dig, og hvordan du prioriterer de områder, som dit liv består af.

Uanset om det gælder politikere, chefer, ledere eller vores kollegaer på arbejdet ønsker flere og flere af os at være sammen med mennesker, der er autentiske. For rigtigt mange kræver det mod at være autentisk. Har du modet, kan du i dette blogindlæg læse, hvad du selv skal fokusere på, hvis du vil have, at andre skal opfatte dig som værende autentisk i det, du siger og gør.

At lede sig selv handler om ansvar, udvikling og forandring af den måde, man handler, tænker og arbejder. Det er forskelligt fra menneske til menneske, hvor vi hver især har vores styrker. Der er dog nogle egenskaber, der er vigtigere at være i besiddelse af end andre, når du leder. Du finder Top 10 listen her:

Artikel fra Avisen.dk: September 2010.

Hvis du er den type, som melder sig til festudvalg, bestyrrelser, kagebagning m.m. imens du gang på gang spørger dig selv: "Hvorfor gjorde jeg det nu igen?", så er der håb forude. Avisen.dk har spurgt mig om syv gode råd, der kan hjælpe dig godt på vej, hvis du gerne vil slippe udenom festudvalget næste gang. Artiklen finder du her!

For mange mennesker har tid en stor betydning. For mange er tid en luksus, og mange mennesker lade deres liv blive styret af tid, tidspres og mangel på timer i døgnet. Hvis tiden virkelig er så vigtig, som mange mener, er det måske på sin plads, at få defineret hvad tid er, hvordan vi som mennesker opfatter den og hvad der kan gøres, for at få et mere afslappet forhold til tid. Hvad enten vi løber hurtigt eller langsomt, så tager en dag 24 timer, en time 60 minutter og et minut 60 sekunder.

DR Jobliv: Oktober 2009.

Et slattent kropssprog kan være med til at fjerne fokus fra det man vil fortælle, da modtageren vil bruge mere energi på at tolke på det, der bliver gjort, end på at lytte efter det, der bliver sagt. Du kan læse Michael's gode råd til ledere i DR's artikel Kropssproget afslører slap leder.

Et af de mest effektiveværktøjer til at aflæse andre mennesker hedder Metaprogrammer. Metaprogrammer er en beskrivelse af de ubevidste handlemønstre, vi mennesker benytter os af. Bl.a. når vi forholder os til verdenen, andre mennesker og os selv. 

I 1897 opdagede den italienske økonom Vilfredo Pareto et mønster, der siden har fået benævnelsen 80/20 reglen. Pareto betragtede indkomst- og formuefordelingen i England og fandt ud af, at der var en forudsigelig ubalance imellem englændernes formuefordeling. 20% af befolkningen ejede 80% af formuen. Når han iagttog data fra andre tidsperioder og andre lande, gentog det samme mønster sig igen og igen. 

Radioprogram fra DR P1: Oktober 2008.

Når forældrene sender tvetydige signaler, bliver børnene utrygge. Hvis en græker siger nej til noget, så nikker han med hovedet. Hvis han siger ja, så ryster han på hovedet. Vi udsender hele tiden bunker af signaler, som er en del af den bevidste- og ubevidste kommunikation mellem os selv og andre. Det fortalte jeg meget mere om i radioprogrammet Apropos på DR's P1.

Firmakuren på DR: April 2008.

Hvis du vil tabe dig, findes der mindst 100 forskellige bøger og metoder, du kan kaste dig over. I forbindelse med Firmakuren, der blev sendte på både TV og P1, valgte DR at tage udgangspunkt i min bog "Lær at skabe positive forandringer", da de skulle beskrive, hvordan du får sat dig de rigtige mål.

Til toppen